Skip to main content
TAJUK 10:PENGURUSAN PENASIHAT MURID

PENGENALAN

Setiap pelajar di sekolah mempunyai masalah yang tersendiri yang akan mengakibatkan pembelajaran mereka merosot dari masa ke semasa.Oleh itu,guru merupakan seseorang yang terdekat dengan pelajar di sekolah perlu menjadi penasihat kepada mereka.Guru perlu pendengar yang setia tentang masalah mereka agar mereka rasa tidak terbeban.Misalnya,menjadi pembimbing mereka dalam semua perkara yang mereka ragu-ragu.Pengurusan penasihat murid ini secara amnya memberi tumpa\uan kepada pengurusan penasihat murid yang terdiri daripada empat komponen iaitu bimbingan,penasihatan,mentoring dan proses bimbingan dan penasihatan.

ISI PENTING

       Konsep bimbingan ialah merujuk kepada bantuan seseorang yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap peringkat usia.Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri,membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow & Crow 1960).Bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang.Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan,secara tiba-tiba,tidak sengaja dan sambil lewa akan tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun,sengaja,berencana,berterusan dan mempunyai arah tujuan.iri-ciri bimbingan yang terbaik ialah tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu,melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya.Pada siapa yang perlu diberikan bimbingan?Bimbingan diberikan kepada individu yang memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya.

     Konsep penasihatan pula lebih kepada memberi nasihat untuk menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat (Zuraidah 1994).Nasihat ialah ajaran,petunjuk yang baik,peringatan mengusulkan,mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal (Kamus Dewan).Ciri-ciri penasihatan yang baik berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah.Penasihatan ini berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain.Orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman,banyak pengetahuan,mempunyai kelayakan dan pengiktirafan.Memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan.

     Konsep mentoring pula lebih mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan individu (mentee) bertujuan meningkatkan tahap profesionalisme mantee.Mentoring bermaksud membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah,tentang melicinkan tatacara,yang dapat membenarkan,menyakinkan di samping mengurus dan mengarahkan (Fletcher 2000).Ciri-ciri mentoring yang hebat ialah mementingkan perkembangan personal dan professional mentee yang berterusan.Ini untuk memudahkan sesuatu transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif.

RUMUSAN

Secara kesimpulannya,bimbingan,penasihatan dan mentoring merupakan aspek yang penting dalam sesi kaunseling antara pelajar.Ia juga digunakan untuk membantu pelajar-pelajar dalam aspek-aspek pembelajaran dalam kehidupan.

Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN             Menurut (Shaarai, 2012) proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. ISI PENTING    Terdapat tiga isi penting dalam tajuk pengurusan alam pembelajaran yang perlu di ambil berat. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan   persediaan untuk meng...
TAJUK 8:STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH PENGENALAN Bilik darjah bermaksud tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan merupakan tempat terpenting yang perlu ada pada sekolah.Ia juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seseorang guru(Leonard & Karen,1996).      Bilik darjah pada zaman dahulu hanya melibatkan lima hingga enam pelajar yang duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah.Surau atau pondok merupakan tempat pengajian juga dianggap sebagai satu bilik darjah.Ianya sangat berlainan pada zaman sekarang.Pada zaman sekarang,sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah bahkan padang sekolah juga dianggap sebagai bilik darjah.Hal ini kerana,padang sekolah merupakan tempat pelajaran pendidikan jasmani. ISI PENTING Tajuk dalam bab ini menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah.Antara faktornya ialah unsur fizikal,emosi dan sosial.Faktor ...
TAJUK 2:INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Interaksi didefinisikan sebagai tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain;tindak balas antara dua atau beberapa pihak.Menurut A New English Dictionary,interaksi dalam bilik darjah membawa maksud saling bertndak,saling mempengaruhi di antara satu sama lain.Interaksi dalam pembelajaran melibatkan antara dua pihak iaitu guru dan pelajar.Guru perlu memainkan peranan penting dalam berinteraksi dengan pelajar agar dapat memupuk hubungan yang lebih erat. ISI PENTING Terdapat beberapa isi penting yang perlu dipelajari dan di ambil berat dalam  tajuk interaksi dalam pembelajaran ini.Sebelum itu,guru perlu berperanan sebagai ''role model'' kepada pelajar.Guru juga haruslah mempunyai ciri yang menyakinkan,berpandangan positif,praktikal dan munasabah,berpusatkan masyarakat,bekerja secara kreatif,dan juga progresif supaya dapat menyammpaikan maklumat yang berguna kepada pelajar.    Tajuk ini menjelaskan bagaimana...