Skip to main content
TAJUK 1:SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

PENDAHULUAN

Menurut kamus pelajar edisi kedua,sosiologi membawa maksud ilmu pengetahuan tentang masyarakat termasuk cara kehidupannya,pertumbuhannya dan lain-lain.Sosiologi juga merupakan istilah daripada perkatakaan latin iaitu ''sosio'' yang bermaksud ''berkongsi''.Istilah ini merupakan gabungan antara perkataan Yunani dan Rom yang membawa maksud ''pengetahuan mengenai masyarakat''.Sosiologi juga merujuk kepada ilmu disiplin intelektual yang khusus mengenai hubungan sosial manusia pada umumnya.
        Manakala pembelajaran pula didefinisikan sabagai suatu perubahan dalaman diri seseorang,pembentukan perkaitan perkaitan baharu,ataupun potensi-potensi untuk tindak balas yang baharu.Dengan kata lebih padat,pembelajaran bermaksud proses untuk belajar.

ISI PENTING

Terdapat 3 teori utama yang perlu ditekankan dalam aliran pemikiran sosiologi.

1.TEORI FUNGSIONALISME

Teori fungsionalisme telah dicetuskan oleh tokoh Emile Durkheim yang berfokuskan kepada cara masyarakat untuk meneruskan kehidupan yang mendatang.Masyarakat selalu dianggap sebagai tubuh badan manusia yang mempunyai fungsi bahagian yang tersendiri.Oleh itu,teori fungsionalisme menjelaskan lebih terperinci mengenai organisasi sosial dan menerangkan bagaimana organisasi itu dipertahankan.Ia juga menjelaskan bahawa setiap masyarakat dan institusi dalam sesebuah komuniti saling memerlukan antara satu sama lain.Contoh terdekat yang boleh kita lihat ialah persekolahan.Pelajar memerlukan tunjuk ajar dari guru untuk menimba ilmu manakala guru pula memerlukan kurikulum yang akan mereka gunakan untuk mengajar dan kurikulum pula dibentuk oleh mereka yang bekerja dibawah Jabatan Kurikulum.

2.TEORI KONFLIK

Teori konflik dipelopori oleh Max Weber yang mengaitkan teori konflik dengan pendidikan.Teori konflik menunjukkan bahawa pelajar memainkan peranan untuk mengisi susun lapis masyarakat.Susun lapis ini wujud disebabkan oleh kedudukan sosioekonomi keluarga mereka.Pelajar yang datang dari latar belakang keluarga yang berpengaruh akan mendapat keistimewaan dalam mendapatkan jawatan tinggi dalam masyarakat berbanding pelajar yang lain.Konflik ini juga sering berlaku di sekolah sepertimana yang kita tahu guru dikehendaki untuk melakukan kerja-kerja pentadbiran walhal mereka juga ditugaskan untuk mengajar.Oleh disebabkan,timbulah konflik antara tugas sampingan dengan tugas mendidik.

3.TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK

Teori interaksionisme simbolik memfokuskan kepada meneliti makna-makna yang dibentuk oleh masyarakat yang terlibat terutama sekali antara guru dan murid.Mereka juga melihat kepada aspek organisasi sekolah yang membentuk realiti sosial dan tidak melihat bagaimana masyarakat mempengaruhi sekolah.Contohnya,mereka akan membuat kajian terhadap interaksi murid dengan guru samaada perangai pelajar itu baik atau sebaliknya.Dan mereka merasakan perangai yang tidak baik bukan datang dari latar belakang kelas sosial masyarakat.

RUMUSAN

Apa yang saya dapat simpulkan dalam pembelajaran bab sosiologi dan pembelajaran ialah setiap teori mempunyai perbezaan yang ketara dalam pendidikan.Teori fungsionalisme lebih cenderung kepada pembentukan organisasi dalam komuniti manakala teori konflik lebih kepada pangkat atau kedudukan individu di mata masyarakat dan teori  interaksionisme simbolik lebih kearah interaksi dalam konteks kehidupan sosial.

RUJUKAN

Amir Hasan Dawi,2006,Penteorian Sosiologi Dan Pendidikan Edisi ketiga,Quantum Books,Tanjong Malim


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN             Menurut (Shaarai, 2012) proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. ISI PENTING    Terdapat tiga isi penting dalam tajuk pengurusan alam pembelajaran yang perlu di ambil berat. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan   persediaan untuk meng...
TAJUK 8:STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH PENGENALAN Bilik darjah bermaksud tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan merupakan tempat terpenting yang perlu ada pada sekolah.Ia juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seseorang guru(Leonard & Karen,1996).      Bilik darjah pada zaman dahulu hanya melibatkan lima hingga enam pelajar yang duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah.Surau atau pondok merupakan tempat pengajian juga dianggap sebagai satu bilik darjah.Ianya sangat berlainan pada zaman sekarang.Pada zaman sekarang,sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah bahkan padang sekolah juga dianggap sebagai bilik darjah.Hal ini kerana,padang sekolah merupakan tempat pelajaran pendidikan jasmani. ISI PENTING Tajuk dalam bab ini menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah.Antara faktornya ialah unsur fizikal,emosi dan sosial.Faktor ...
TAJUK 2:INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Interaksi didefinisikan sebagai tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain;tindak balas antara dua atau beberapa pihak.Menurut A New English Dictionary,interaksi dalam bilik darjah membawa maksud saling bertndak,saling mempengaruhi di antara satu sama lain.Interaksi dalam pembelajaran melibatkan antara dua pihak iaitu guru dan pelajar.Guru perlu memainkan peranan penting dalam berinteraksi dengan pelajar agar dapat memupuk hubungan yang lebih erat. ISI PENTING Terdapat beberapa isi penting yang perlu dipelajari dan di ambil berat dalam  tajuk interaksi dalam pembelajaran ini.Sebelum itu,guru perlu berperanan sebagai ''role model'' kepada pelajar.Guru juga haruslah mempunyai ciri yang menyakinkan,berpandangan positif,praktikal dan munasabah,berpusatkan masyarakat,bekerja secara kreatif,dan juga progresif supaya dapat menyammpaikan maklumat yang berguna kepada pelajar.    Tajuk ini menjelaskan bagaimana...