Skip to main content
TAJUK 3:PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN

PENDAHULUAN

Pengurusan boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur atau sitematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khususnya yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya atau tabiinya sudah dikenalpasti(Ahmad Mazlan,2004).Pengurusan pula merjuk kepada satu proses merancang,mengelola,memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisai dan menggunakan sumber-sumber lainuntuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan(Stoner,1984).Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat(Robbins,1984).Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan,manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan unruk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).

     Guru perlu memainkan peranan yang utama dalam melaksanakan pengurusan dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah untuk melahirkan insan-insan yang cemerlang serta boleh bersaing dalam era globalisasi.Bilik darjah merupakan medan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Oleh itu,pengurusan bilik darjah perlulah dalam keadaan yang baik dan sistematik supaya dapat meningkatkan keupayaan murid untuk belajar.Setiap pelajar mempunyai tingkah laku yang berbeza,adanya yang nakal,baik,cepat bosan,dan ada yang terlalu aktif.Maka,guru perlulah mempelbagaikan cara penyampaian ilmu terdapat pelajar supaya semua pelajar dapat memfokuskan apa yang hendak dipelajari.

ISI PENTING

Tajuk pengurusan dan pembelajaran menjelaskan tentang kaedah pengurusan yang dipakai sewaktu proses pdpc.antaranya ialah kaedah berpusatkan pelajar.Kaedah ini menggalakkan perlibatan aktif diri pelajar dalam aktiviti pembelajaran mereka.Kaedah ini tidak melibatkan guru cesara khusus.Guru hanya sebahai seorang pemimpin yang memandu murid menjalankan aktiviti pembelajaran,sama ada secara kumpulan ataupun individu.Ciri-ciri kaedah berpusatkan pelajar ialah pelajar memainkan peranan utama sedangkan peranan guru hanyalah sebagai pembimbing dalam menjalankan aktiviti pembelajaran.Komunikasi dan interaksi antara guru dan murid adalah secara dua hala.iri kepimpinan guru bersifat demokratik.Murid digalakkan memberi pendapat mereka,

     Kaedah seterusnya ialah kaedah berpusatkan bahan.Bahan merupakan elemen yang penting dalam melancarkan proses pdpc.Kaedah ini dapat membantu guru dalam menyapaikan ilmu pengetahuan dengan lebih mudah,menarik dan berkesan manakala bagi pelajar pula dapat memahami pelajaran lebih mendalam.Bahan pelajaran yang digunakan boleh dikategorikan kepada dua iaitu bahan pelajaran dan bahan pembelajaran.Bahan pelajaran yang digunakan oleh guru ialah seperti carta,model,graf,peta.Manakala bagi bahan pembelajaran pula digunakan oleh pelajar dalam melakukan aktiviti seperti kad aktiviti,kad cantuman,lembaran kerja.Ciri-ciri kaedah pemusatan bahan ialah lebih mengutamakan kecekapan dan kemahiran menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pengajaran.Selain itu.ia dapat membantu murid memahami konsep yang abstrak dengan lebih jelas di samping memupuk semangat berdikari dengan menjalankan aktiviti pembelajaran tanpa kehadiran atau pertolongan guru.

   Kaedah yang ketiga ialah kaedah berpusatkan guru.Kaedah ini merupakan kaedah yang telah lama digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Di dalam bilik darjag,gurulah yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran iaitu guru banyak memberi penerangan dan pelajar hanya duduk mendengar.Ciri-ciri kaedah berpusatkan guru ialah antaranya komunikasi dan interaksi antara guru dan murid adalah sehala.Guru banyak memberi dan murid banyak mendengar.Strategi pengajran dan pembelajran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.

RUMUSAN

Ketiga-tiga kaedah ini saling berkaitan antara satu sama lain dalam menguruskan pembelajaran di smaping itu memerlukan kemahiran dan kreativiti seseorang guru itu untuk memilih,merancang menyusun dan menguruskan kaedah serta teknik mengajar dalam objektif pelajaran dalam peringkat optimum.

Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN             Menurut (Shaarai, 2012) proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. ISI PENTING    Terdapat tiga isi penting dalam tajuk pengurusan alam pembelajaran yang perlu di ambil berat. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan   persediaan untuk meng...
TAJUK 8:STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH PENGENALAN Bilik darjah bermaksud tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan merupakan tempat terpenting yang perlu ada pada sekolah.Ia juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seseorang guru(Leonard & Karen,1996).      Bilik darjah pada zaman dahulu hanya melibatkan lima hingga enam pelajar yang duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah.Surau atau pondok merupakan tempat pengajian juga dianggap sebagai satu bilik darjah.Ianya sangat berlainan pada zaman sekarang.Pada zaman sekarang,sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah bahkan padang sekolah juga dianggap sebagai bilik darjah.Hal ini kerana,padang sekolah merupakan tempat pelajaran pendidikan jasmani. ISI PENTING Tajuk dalam bab ini menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah.Antara faktornya ialah unsur fizikal,emosi dan sosial.Faktor ...
TAJUK 2:INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Interaksi didefinisikan sebagai tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain;tindak balas antara dua atau beberapa pihak.Menurut A New English Dictionary,interaksi dalam bilik darjah membawa maksud saling bertndak,saling mempengaruhi di antara satu sama lain.Interaksi dalam pembelajaran melibatkan antara dua pihak iaitu guru dan pelajar.Guru perlu memainkan peranan penting dalam berinteraksi dengan pelajar agar dapat memupuk hubungan yang lebih erat. ISI PENTING Terdapat beberapa isi penting yang perlu dipelajari dan di ambil berat dalam  tajuk interaksi dalam pembelajaran ini.Sebelum itu,guru perlu berperanan sebagai ''role model'' kepada pelajar.Guru juga haruslah mempunyai ciri yang menyakinkan,berpandangan positif,praktikal dan munasabah,berpusatkan masyarakat,bekerja secara kreatif,dan juga progresif supaya dapat menyammpaikan maklumat yang berguna kepada pelajar.    Tajuk ini menjelaskan bagaimana...