TAJUK 3:PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
PENDAHULUAN
Pengurusan boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur atau sitematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khususnya yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya atau tabiinya sudah dikenalpasti(Ahmad Mazlan,2004).Pengurusan pula merjuk kepada satu proses merancang,mengelola,memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisai dan menggunakan sumber-sumber lainuntuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan(Stoner,1984).Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat(Robbins,1984).Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan,manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan unruk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).
Guru perlu memainkan peranan yang utama dalam melaksanakan pengurusan dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah untuk melahirkan insan-insan yang cemerlang serta boleh bersaing dalam era globalisasi.Bilik darjah merupakan medan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Oleh itu,pengurusan bilik darjah perlulah dalam keadaan yang baik dan sistematik supaya dapat meningkatkan keupayaan murid untuk belajar.Setiap pelajar mempunyai tingkah laku yang berbeza,adanya yang nakal,baik,cepat bosan,dan ada yang terlalu aktif.Maka,guru perlulah mempelbagaikan cara penyampaian ilmu terdapat pelajar supaya semua pelajar dapat memfokuskan apa yang hendak dipelajari.
ISI PENTING
Tajuk pengurusan dan pembelajaran menjelaskan tentang kaedah pengurusan yang dipakai sewaktu proses pdpc.antaranya ialah kaedah berpusatkan pelajar.Kaedah ini menggalakkan perlibatan aktif diri pelajar dalam aktiviti pembelajaran mereka.Kaedah ini tidak melibatkan guru cesara khusus.Guru hanya sebahai seorang pemimpin yang memandu murid menjalankan aktiviti pembelajaran,sama ada secara kumpulan ataupun individu.Ciri-ciri kaedah berpusatkan pelajar ialah pelajar memainkan peranan utama sedangkan peranan guru hanyalah sebagai pembimbing dalam menjalankan aktiviti pembelajaran.Komunikasi dan interaksi antara guru dan murid adalah secara dua hala.iri kepimpinan guru bersifat demokratik.Murid digalakkan memberi pendapat mereka,
Kaedah seterusnya ialah kaedah berpusatkan bahan.Bahan merupakan elemen yang penting dalam melancarkan proses pdpc.Kaedah ini dapat membantu guru dalam menyapaikan ilmu pengetahuan dengan lebih mudah,menarik dan berkesan manakala bagi pelajar pula dapat memahami pelajaran lebih mendalam.Bahan pelajaran yang digunakan boleh dikategorikan kepada dua iaitu bahan pelajaran dan bahan pembelajaran.Bahan pelajaran yang digunakan oleh guru ialah seperti carta,model,graf,peta.Manakala bagi bahan pembelajaran pula digunakan oleh pelajar dalam melakukan aktiviti seperti kad aktiviti,kad cantuman,lembaran kerja.Ciri-ciri kaedah pemusatan bahan ialah lebih mengutamakan kecekapan dan kemahiran menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pengajaran.Selain itu.ia dapat membantu murid memahami konsep yang abstrak dengan lebih jelas di samping memupuk semangat berdikari dengan menjalankan aktiviti pembelajaran tanpa kehadiran atau pertolongan guru.
Kaedah yang ketiga ialah kaedah berpusatkan guru.Kaedah ini merupakan kaedah yang telah lama digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Di dalam bilik darjag,gurulah yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran iaitu guru banyak memberi penerangan dan pelajar hanya duduk mendengar.Ciri-ciri kaedah berpusatkan guru ialah antaranya komunikasi dan interaksi antara guru dan murid adalah sehala.Guru banyak memberi dan murid banyak mendengar.Strategi pengajran dan pembelajran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
RUMUSAN
Ketiga-tiga kaedah ini saling berkaitan antara satu sama lain dalam menguruskan pembelajaran di smaping itu memerlukan kemahiran dan kreativiti seseorang guru itu untuk memilih,merancang menyusun dan menguruskan kaedah serta teknik mengajar dalam objektif pelajaran dalam peringkat optimum.
PENDAHULUAN
Pengurusan boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur atau sitematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khususnya yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya atau tabiinya sudah dikenalpasti(Ahmad Mazlan,2004).Pengurusan pula merjuk kepada satu proses merancang,mengelola,memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisai dan menggunakan sumber-sumber lainuntuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan(Stoner,1984).Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat(Robbins,1984).Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan,manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan unruk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).
Guru perlu memainkan peranan yang utama dalam melaksanakan pengurusan dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah untuk melahirkan insan-insan yang cemerlang serta boleh bersaing dalam era globalisasi.Bilik darjah merupakan medan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Oleh itu,pengurusan bilik darjah perlulah dalam keadaan yang baik dan sistematik supaya dapat meningkatkan keupayaan murid untuk belajar.Setiap pelajar mempunyai tingkah laku yang berbeza,adanya yang nakal,baik,cepat bosan,dan ada yang terlalu aktif.Maka,guru perlulah mempelbagaikan cara penyampaian ilmu terdapat pelajar supaya semua pelajar dapat memfokuskan apa yang hendak dipelajari.
ISI PENTING
Tajuk pengurusan dan pembelajaran menjelaskan tentang kaedah pengurusan yang dipakai sewaktu proses pdpc.antaranya ialah kaedah berpusatkan pelajar.Kaedah ini menggalakkan perlibatan aktif diri pelajar dalam aktiviti pembelajaran mereka.Kaedah ini tidak melibatkan guru cesara khusus.Guru hanya sebahai seorang pemimpin yang memandu murid menjalankan aktiviti pembelajaran,sama ada secara kumpulan ataupun individu.Ciri-ciri kaedah berpusatkan pelajar ialah pelajar memainkan peranan utama sedangkan peranan guru hanyalah sebagai pembimbing dalam menjalankan aktiviti pembelajaran.Komunikasi dan interaksi antara guru dan murid adalah secara dua hala.iri kepimpinan guru bersifat demokratik.Murid digalakkan memberi pendapat mereka,
Kaedah seterusnya ialah kaedah berpusatkan bahan.Bahan merupakan elemen yang penting dalam melancarkan proses pdpc.Kaedah ini dapat membantu guru dalam menyapaikan ilmu pengetahuan dengan lebih mudah,menarik dan berkesan manakala bagi pelajar pula dapat memahami pelajaran lebih mendalam.Bahan pelajaran yang digunakan boleh dikategorikan kepada dua iaitu bahan pelajaran dan bahan pembelajaran.Bahan pelajaran yang digunakan oleh guru ialah seperti carta,model,graf,peta.Manakala bagi bahan pembelajaran pula digunakan oleh pelajar dalam melakukan aktiviti seperti kad aktiviti,kad cantuman,lembaran kerja.Ciri-ciri kaedah pemusatan bahan ialah lebih mengutamakan kecekapan dan kemahiran menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pengajaran.Selain itu.ia dapat membantu murid memahami konsep yang abstrak dengan lebih jelas di samping memupuk semangat berdikari dengan menjalankan aktiviti pembelajaran tanpa kehadiran atau pertolongan guru.
Kaedah yang ketiga ialah kaedah berpusatkan guru.Kaedah ini merupakan kaedah yang telah lama digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Di dalam bilik darjag,gurulah yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran iaitu guru banyak memberi penerangan dan pelajar hanya duduk mendengar.Ciri-ciri kaedah berpusatkan guru ialah antaranya komunikasi dan interaksi antara guru dan murid adalah sehala.Guru banyak memberi dan murid banyak mendengar.Strategi pengajran dan pembelajran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
RUMUSAN
Ketiga-tiga kaedah ini saling berkaitan antara satu sama lain dalam menguruskan pembelajaran di smaping itu memerlukan kemahiran dan kreativiti seseorang guru itu untuk memilih,merancang menyusun dan menguruskan kaedah serta teknik mengajar dalam objektif pelajaran dalam peringkat optimum.
Comments
Post a Comment