TAJUK 6:PENGURUSAN BILIK DARJAH
PENGENALAN
Pengurusan bilik darjah ialah proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesbuah bilik darjah.galakkan komunikasi dan interaksi antara murid manakala bilik darjah ialah persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid,guru,ruang dan alat pembelajaran.Pengurusan bilik darjah yang tersusun memberikan impak yang baik dalam sesi pembelajaran.Oleh itu,guru mestilah cakna dalam menguruskan bilik darjah.
ISI PENTING
Pengurusan bilik darah terdiri daripada tiga elemen anatranya ialah aktiviti pengajaran berkumpulan ,pusat pembelajaran dan pengurusan sumber.Pengajaran secara berkumpulan merujik kepada satu kelompok atau pasukan yang mengandungi beberapa orang murid yang bertingkahlaku sama terlibat dalam proses pembelajaran.Tujuan aktiviti pengajaran berkumpulan adalah untuk pelajar yang kurang mahir.Guru juga dapat mengenalpasti tahap kefahaman dalam diri pelajar.Cara kumpulan terbentuk dengan berdasarkan minat pelajar dalam sesuatu bidang,kebolehan pelajar dan pelbagai kebolehan.
Pusat pembelajaran pula merujuk kepada ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan murid.Ia diwujudkan untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal dan tidak formal.Sesi pengajaran dapat dilakukan dengan pelbagai kaedah dan teknih.Ini memberi kesan yang positif kepada murid-murid untuk terus belajar.Fungsi pusat pembelajaran ialah menyediakan ruang,peluang dan bahan kepada murid menggunakan lebaih daripada satu deria dalam sesi pembelajaran.Ia juga merupakan tempat guru melaksanakan aktiviti pengajaran dengan penekanan penglibatan maksimum dan pelbagai bahan.Bahkan merupakan tempah murid mempamerkan hasil kerja mereka.
Pengurusan sumber merujuk kepada satu proses memilih,menyusun,mengguna dan menyimpan bahan serta alat suapaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna.Ianya bertujuan untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidu dan mencabar,menimbulakan minat dan semangat untuk murid belajar.Contoh sumber ialah buku,rak buku terbuka,kaci,kabinet dan sebagainya.
RUMUSAN
Sebagai seorang guru,kita mestilah menitikberatkan semua yang berkaitan dengan murid termaksuklah pengurusan bilik darjah mereka.Ini dapat membina organisasi yang sangat baik bahkan hubungan antara dua pihak menjadi erat.
PENGENALAN
Pengurusan bilik darjah ialah proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesbuah bilik darjah.galakkan komunikasi dan interaksi antara murid manakala bilik darjah ialah persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid,guru,ruang dan alat pembelajaran.Pengurusan bilik darjah yang tersusun memberikan impak yang baik dalam sesi pembelajaran.Oleh itu,guru mestilah cakna dalam menguruskan bilik darjah.
ISI PENTING
Pengurusan bilik darah terdiri daripada tiga elemen anatranya ialah aktiviti pengajaran berkumpulan ,pusat pembelajaran dan pengurusan sumber.Pengajaran secara berkumpulan merujik kepada satu kelompok atau pasukan yang mengandungi beberapa orang murid yang bertingkahlaku sama terlibat dalam proses pembelajaran.Tujuan aktiviti pengajaran berkumpulan adalah untuk pelajar yang kurang mahir.Guru juga dapat mengenalpasti tahap kefahaman dalam diri pelajar.Cara kumpulan terbentuk dengan berdasarkan minat pelajar dalam sesuatu bidang,kebolehan pelajar dan pelbagai kebolehan.
Pusat pembelajaran pula merujuk kepada ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan murid.Ia diwujudkan untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal dan tidak formal.Sesi pengajaran dapat dilakukan dengan pelbagai kaedah dan teknih.Ini memberi kesan yang positif kepada murid-murid untuk terus belajar.Fungsi pusat pembelajaran ialah menyediakan ruang,peluang dan bahan kepada murid menggunakan lebaih daripada satu deria dalam sesi pembelajaran.Ia juga merupakan tempat guru melaksanakan aktiviti pengajaran dengan penekanan penglibatan maksimum dan pelbagai bahan.Bahkan merupakan tempah murid mempamerkan hasil kerja mereka.
Pengurusan sumber merujuk kepada satu proses memilih,menyusun,mengguna dan menyimpan bahan serta alat suapaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna.Ianya bertujuan untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidu dan mencabar,menimbulakan minat dan semangat untuk murid belajar.Contoh sumber ialah buku,rak buku terbuka,kaci,kabinet dan sebagainya.
RUMUSAN
Sebagai seorang guru,kita mestilah menitikberatkan semua yang berkaitan dengan murid termaksuklah pengurusan bilik darjah mereka.Ini dapat membina organisasi yang sangat baik bahkan hubungan antara dua pihak menjadi erat.
Comments
Post a Comment