Skip to main content
TAJUK 6:PENGURUSAN BILIK DARJAH

PENGENALAN

Pengurusan bilik darjah ialah proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesbuah bilik darjah.galakkan komunikasi dan interaksi antara murid manakala bilik darjah ialah persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid,guru,ruang dan alat pembelajaran.Pengurusan bilik darjah yang tersusun memberikan impak yang baik dalam sesi pembelajaran.Oleh itu,guru mestilah cakna dalam menguruskan bilik darjah.

ISI PENTING

Pengurusan bilik darah terdiri daripada tiga elemen anatranya ialah aktiviti pengajaran berkumpulan ,pusat pembelajaran dan pengurusan sumber.Pengajaran secara berkumpulan merujik kepada satu kelompok atau pasukan yang mengandungi beberapa orang murid yang bertingkahlaku sama terlibat dalam proses pembelajaran.Tujuan aktiviti pengajaran berkumpulan adalah untuk pelajar yang kurang mahir.Guru juga dapat mengenalpasti tahap kefahaman dalam diri pelajar.Cara kumpulan terbentuk dengan berdasarkan minat pelajar dalam sesuatu bidang,kebolehan pelajar dan pelbagai kebolehan.
     
      Pusat pembelajaran pula merujuk kepada ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan murid.Ia diwujudkan untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal dan tidak formal.Sesi pengajaran dapat dilakukan dengan pelbagai kaedah dan teknih.Ini memberi kesan yang positif kepada murid-murid untuk terus belajar.Fungsi pusat pembelajaran ialah menyediakan ruang,peluang dan bahan kepada murid menggunakan lebaih daripada satu deria dalam sesi pembelajaran.Ia juga merupakan tempat guru melaksanakan aktiviti pengajaran dengan penekanan penglibatan maksimum dan pelbagai bahan.Bahkan merupakan tempah murid mempamerkan hasil kerja mereka.

       Pengurusan sumber merujuk kepada satu proses memilih,menyusun,mengguna dan menyimpan bahan serta alat suapaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna.Ianya bertujuan untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidu dan mencabar,menimbulakan minat dan semangat untuk murid belajar.Contoh  sumber ialah buku,rak buku terbuka,kaci,kabinet dan sebagainya.

RUMUSAN

Sebagai seorang guru,kita mestilah menitikberatkan semua yang berkaitan dengan murid termaksuklah pengurusan bilik darjah mereka.Ini dapat membina organisasi yang sangat baik bahkan hubungan antara dua pihak menjadi erat.


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN             Menurut (Shaarai, 2012) proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. ISI PENTING    Terdapat tiga isi penting dalam tajuk pengurusan alam pembelajaran yang perlu di ambil berat. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan   persediaan untuk meng...
TAJUK 8:STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH PENGENALAN Bilik darjah bermaksud tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan merupakan tempat terpenting yang perlu ada pada sekolah.Ia juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seseorang guru(Leonard & Karen,1996).      Bilik darjah pada zaman dahulu hanya melibatkan lima hingga enam pelajar yang duduk di bawah sebatang pokok besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah.Surau atau pondok merupakan tempat pengajian juga dianggap sebagai satu bilik darjah.Ianya sangat berlainan pada zaman sekarang.Pada zaman sekarang,sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah bahkan padang sekolah juga dianggap sebagai bilik darjah.Hal ini kerana,padang sekolah merupakan tempat pelajaran pendidikan jasmani. ISI PENTING Tajuk dalam bab ini menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah.Antara faktornya ialah unsur fizikal,emosi dan sosial.Faktor ...
TAJUK 2:INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Interaksi didefinisikan sebagai tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain;tindak balas antara dua atau beberapa pihak.Menurut A New English Dictionary,interaksi dalam bilik darjah membawa maksud saling bertndak,saling mempengaruhi di antara satu sama lain.Interaksi dalam pembelajaran melibatkan antara dua pihak iaitu guru dan pelajar.Guru perlu memainkan peranan penting dalam berinteraksi dengan pelajar agar dapat memupuk hubungan yang lebih erat. ISI PENTING Terdapat beberapa isi penting yang perlu dipelajari dan di ambil berat dalam  tajuk interaksi dalam pembelajaran ini.Sebelum itu,guru perlu berperanan sebagai ''role model'' kepada pelajar.Guru juga haruslah mempunyai ciri yang menyakinkan,berpandangan positif,praktikal dan munasabah,berpusatkan masyarakat,bekerja secara kreatif,dan juga progresif supaya dapat menyammpaikan maklumat yang berguna kepada pelajar.    Tajuk ini menjelaskan bagaimana...