TAJUK 7:PENGURUSAN SUMBER
PENGENALAN
Pengurusan ialah cara untuk mendapatkan sesuatu,atau membuat penentuan ke atas pengagihan sumber.Ia juga merupakan satu proses aktiviti tadbir untuk merancang ,mengorganisasi,memimpin dan mengawal sumber secara cekap dan berkesan ke arah mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan.Sumber pula lebih kepada punca atau cara-cara tersedia ada pada diri individu,keluarga dan di dalam persekitaran yang disedari atas potensinya atau kebolehannya memenuhi sesuatu permintaan,jenis sumber manusia.Pengurusan sumber bermaksud satu proses membuat keputusan bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan pemuliharaan.
ISI PENTING
Pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan sumber perlu dilakukan dengan terperinci untuk melengkapkan pendekatan dan strategi pengaran.Ini akan melibatkan pelajar supaya belajar dengan menggunakan sumber-sumber pelajaran dengan berhemah.Terdapat beberapa sumber yang sering digunakan oleh pelajar dan guru antaranya ialah pusat sumber.Pusat sumber merupakan pusat tumpuan bagi pelajar dan guru kerana ianya mempunyai banyak koleksi bahan bacaan yang mudah didapati.Di samping itu,koleksi bahan yang disediakan sangat lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.Pusat sumber juga menyediakan maklumat,perkhidmatan dan keperluan bagi memperkukuhkan pengajaran-pengajaran.
Fungsi pusat sumber dalam sekolah ialah mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum.Ia juga menjadi tempat untuk mendapatkan panduan mencari,mengguna,menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum.Pusat sumber juga dapat membantu memudahkan pencarian maklumat pelajar kerana ianya merupakan tempat yang berpusatkan bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
Untuk menjadi pusat sumber yang hebat,ianya perlu mempunyai ciri-ciri pusat sumber yang berkesan.Antara ciri-ciri utama yang perlu ada ialah warga sekolah itu sendiri perlu tahu dan kenal pengurud Pusat Sumber Sekolah.Pusat sumber perlu mengaktifkan penglibatan dalam aktiviti yang berkaitan seperti membuat program Nilam untuk menggalakan pelajar dan guru menggunakan Pusat Sumber Sekolah.Lokasi juga memainkan peranan yang penting untuk memudahkan pengguna untuk datang.Lokasi yang paling sesuai ialah di tengah-tengah kawasan sekolah.Pusat sumber mestilah mempunyai koleksi yang sesuai,mencukupi,terkini dan menarik.
RUMUSAN
Kesimpulannya,sumber pengajaran dan pembelajaran perlu diambil berat dalam pdp untuk mengajar pelajar agar banyak membaca untuk memperolehi pengetahuan dan menguasai kemahiran.Pihak sekolah juga perlu memperkemaskan organisasi pusat sumber untuk mengelakkan berlakunya bermacam-macam masalah.Pusat sumber dapat menjadikan pelajar celik minda kerana terdapat banyak koleksi bacaan yang berguna
PENGENALAN
Pengurusan ialah cara untuk mendapatkan sesuatu,atau membuat penentuan ke atas pengagihan sumber.Ia juga merupakan satu proses aktiviti tadbir untuk merancang ,mengorganisasi,memimpin dan mengawal sumber secara cekap dan berkesan ke arah mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan.Sumber pula lebih kepada punca atau cara-cara tersedia ada pada diri individu,keluarga dan di dalam persekitaran yang disedari atas potensinya atau kebolehannya memenuhi sesuatu permintaan,jenis sumber manusia.Pengurusan sumber bermaksud satu proses membuat keputusan bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan pemuliharaan.
ISI PENTING
Pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan sumber perlu dilakukan dengan terperinci untuk melengkapkan pendekatan dan strategi pengaran.Ini akan melibatkan pelajar supaya belajar dengan menggunakan sumber-sumber pelajaran dengan berhemah.Terdapat beberapa sumber yang sering digunakan oleh pelajar dan guru antaranya ialah pusat sumber.Pusat sumber merupakan pusat tumpuan bagi pelajar dan guru kerana ianya mempunyai banyak koleksi bahan bacaan yang mudah didapati.Di samping itu,koleksi bahan yang disediakan sangat lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.Pusat sumber juga menyediakan maklumat,perkhidmatan dan keperluan bagi memperkukuhkan pengajaran-pengajaran.
Fungsi pusat sumber dalam sekolah ialah mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum.Ia juga menjadi tempat untuk mendapatkan panduan mencari,mengguna,menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum.Pusat sumber juga dapat membantu memudahkan pencarian maklumat pelajar kerana ianya merupakan tempat yang berpusatkan bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
Untuk menjadi pusat sumber yang hebat,ianya perlu mempunyai ciri-ciri pusat sumber yang berkesan.Antara ciri-ciri utama yang perlu ada ialah warga sekolah itu sendiri perlu tahu dan kenal pengurud Pusat Sumber Sekolah.Pusat sumber perlu mengaktifkan penglibatan dalam aktiviti yang berkaitan seperti membuat program Nilam untuk menggalakan pelajar dan guru menggunakan Pusat Sumber Sekolah.Lokasi juga memainkan peranan yang penting untuk memudahkan pengguna untuk datang.Lokasi yang paling sesuai ialah di tengah-tengah kawasan sekolah.Pusat sumber mestilah mempunyai koleksi yang sesuai,mencukupi,terkini dan menarik.
RUMUSAN
Kesimpulannya,sumber pengajaran dan pembelajaran perlu diambil berat dalam pdp untuk mengajar pelajar agar banyak membaca untuk memperolehi pengetahuan dan menguasai kemahiran.Pihak sekolah juga perlu memperkemaskan organisasi pusat sumber untuk mengelakkan berlakunya bermacam-macam masalah.Pusat sumber dapat menjadikan pelajar celik minda kerana terdapat banyak koleksi bacaan yang berguna
Comments
Post a Comment