TAJUK 5:PENGURUSAN MURID
PENDAHULUAN
Pengurusan murid merupakan satu elemen yang sangat penting dalam sesebuah sekolah.Ia juga memberikan cerminan yang cantik terhadap sesebuah sekolah.Bagi Suppiah Nachiappan et.all(2009),selain berhadapan dengan remaja yang bermasalah dan mengalami kecacatan,guru juga turut berhadapan dengan pelajar yang mempunyai keistimewaan luar biasa dalam kategori pintar,cergas atau pelbagai upaya.Guru yang penyabar adalah guru yang cekap dalam menguruskan murid.
ISI PENTING
Tajuk pengurusan murid menjelaskan tiga elemen penting iaitu mengurus rekod murid,kesediaan murid belajar dan memotivasikan murid.Pengurusan rekod murid yang terancang dan tersusun sangat peting untuk membolehkan guru-guru mengajar mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan Sukatan pelajaran merupakan nadi dalam buku rekod.Ia juga perlu disakukan dalam buku rekod mengajar.Pengurusan rekod murid juga dapat membantu murid dalam pelajaran.Terdapat beberapa aplikasi yang boleh membantu guru dalam menguruskan rekod pelajar antaranya ialah Educational Management Information System Online(EMIS),Aplikasi Pangkalan Data Murid(APDM),Sistem Salahlaku Disiplin Murid(SSDM),Sistem Analisi Peperiksaan Sekolah(SAPS),dan Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(SPPBS).
Sebelum sesi pembelajaran,murid perlu membuat kesediaan yang rapi untuk meninma ilmu.Kesediaan ini merangkumi tiga bahagian iaitu kesedian kognitif,kesediaan afektif dan kesediaan psikomotorKesediaan kognitif berkait rapar dengan mental untuk memahami dan juga berfikir.Perkembangan mental seseorang bergantung kepada umur mereka.Manakala kesediaan afektiflebih merujuk kepada sikap,keinginan,ketekunan,perasaan,minat dan nilainya untuk menerima pelajaran yang disampaikan.Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dan agresif dalm aktiviti itu.Kesediaan psikomotor pula merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah perkembangan fizikaliaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.Terdapat juga faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar antaranya ialah pengalaman, kematangan dan juga kematangan emosi.
Elemen yang seterusnya ialah elemen memotivasikan murid.Motivasi merujuk kepada proses menghasilkan tenaga oleh keperluan yang diarahkan untuk mencapai sesuatu matlamat.Seseorang yang mempunyai motivasi dalam diri bermakna ia telah memperoleh kekuatan untuk mencapai kecemerlangan dan kejayaan dalam hidup.Motivasi juga akan membangkitkan respond untuk mencapai pada akhirnya.Bagi pelajar,bantuan dari guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.Terdapat dua jenis motivasi iaitu motivasi instrisik dan motivasi ekstrinsik.Motivasi instrisik merupakan dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran.Ia juga berkaitan rapat dengan sikap semulajadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran.Selain itu,ia juga berkaitan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang.(Bruner,1966).Sebagai contoh bermain piano atau menggubag lirik lagu.Teknik ekstrinsik pula diwujudkan daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
RUMUSAN
Semua sekolah perlulah memastikan setiap sistem yang digunakan berjalan dengan lancar untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.Dalam menguruskan murid bukan sahaja hanya mengenai maklumat murid akan tetapi cara guru yang bagaimana untuk memastikan murid minat dengan apa yang diajar.
RUJUKAN
Rahil Mahyuddin. (2002). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Shah Alam: Karisma Publications.
Mok Soon Sang. (2001 ). Psikologi Pendidikan Semester 1
PENDAHULUAN
Pengurusan murid merupakan satu elemen yang sangat penting dalam sesebuah sekolah.Ia juga memberikan cerminan yang cantik terhadap sesebuah sekolah.Bagi Suppiah Nachiappan et.all(2009),selain berhadapan dengan remaja yang bermasalah dan mengalami kecacatan,guru juga turut berhadapan dengan pelajar yang mempunyai keistimewaan luar biasa dalam kategori pintar,cergas atau pelbagai upaya.Guru yang penyabar adalah guru yang cekap dalam menguruskan murid.
ISI PENTING
Tajuk pengurusan murid menjelaskan tiga elemen penting iaitu mengurus rekod murid,kesediaan murid belajar dan memotivasikan murid.Pengurusan rekod murid yang terancang dan tersusun sangat peting untuk membolehkan guru-guru mengajar mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan Sukatan pelajaran merupakan nadi dalam buku rekod.Ia juga perlu disakukan dalam buku rekod mengajar.Pengurusan rekod murid juga dapat membantu murid dalam pelajaran.Terdapat beberapa aplikasi yang boleh membantu guru dalam menguruskan rekod pelajar antaranya ialah Educational Management Information System Online(EMIS),Aplikasi Pangkalan Data Murid(APDM),Sistem Salahlaku Disiplin Murid(SSDM),Sistem Analisi Peperiksaan Sekolah(SAPS),dan Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(SPPBS).
Sebelum sesi pembelajaran,murid perlu membuat kesediaan yang rapi untuk meninma ilmu.Kesediaan ini merangkumi tiga bahagian iaitu kesedian kognitif,kesediaan afektif dan kesediaan psikomotorKesediaan kognitif berkait rapar dengan mental untuk memahami dan juga berfikir.Perkembangan mental seseorang bergantung kepada umur mereka.Manakala kesediaan afektiflebih merujuk kepada sikap,keinginan,ketekunan,perasaan,minat dan nilainya untuk menerima pelajaran yang disampaikan.Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dan agresif dalm aktiviti itu.Kesediaan psikomotor pula merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah perkembangan fizikaliaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.Terdapat juga faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar antaranya ialah pengalaman, kematangan dan juga kematangan emosi.
Elemen yang seterusnya ialah elemen memotivasikan murid.Motivasi merujuk kepada proses menghasilkan tenaga oleh keperluan yang diarahkan untuk mencapai sesuatu matlamat.Seseorang yang mempunyai motivasi dalam diri bermakna ia telah memperoleh kekuatan untuk mencapai kecemerlangan dan kejayaan dalam hidup.Motivasi juga akan membangkitkan respond untuk mencapai pada akhirnya.Bagi pelajar,bantuan dari guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.Terdapat dua jenis motivasi iaitu motivasi instrisik dan motivasi ekstrinsik.Motivasi instrisik merupakan dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran.Ia juga berkaitan rapat dengan sikap semulajadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran.Selain itu,ia juga berkaitan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang.(Bruner,1966).Sebagai contoh bermain piano atau menggubag lirik lagu.Teknik ekstrinsik pula diwujudkan daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
RUMUSAN
Semua sekolah perlulah memastikan setiap sistem yang digunakan berjalan dengan lancar untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.Dalam menguruskan murid bukan sahaja hanya mengenai maklumat murid akan tetapi cara guru yang bagaimana untuk memastikan murid minat dengan apa yang diajar.
RUJUKAN
Rahil Mahyuddin. (2002). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Shah Alam: Karisma Publications.
Mok Soon Sang. (2001 ). Psikologi Pendidikan Semester 1
Comments
Post a Comment