TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Menurut (Shaarai, 2012)proses pembelajaran merupakan
salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran.
Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat
pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud
keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak
dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada
tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi
aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan
maklumbalas.
ISI PENTING
Terdapat tiga isi penting dalam tajuk pengurusan alam pembelajaran yang perlu di ambil berat. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar.
Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah
ilmu, peralatan, ruang dan persediaan
untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah
memastikan bahawa mereka mempunyai persediaan untuk mengawal pelajar didalam
kelas.
Buku rekod pelajar merupakan elemen yang penting bagi seseorang guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Sebelum aktiviti didalam kelas dijalankan guru mestilah merekod didalam buku
rekod . Setiap guru mestilah merekod dan menulis segala aktiviti yang
dijalankan didalam kelas.Ini dapat membantu guru untuk melakukan aktiviti yang sesuai dengan sub topik yang perlu diajar. Selain itu, guru juga mesti merekod segala masalah
dan kebaikan yang berjaya dilaksanakan didalam kelasIni untuk membuktikan bahawa pelajar tersebut fokus atau sebaliknya di dalam kelas pada hari pelaporan sekolah.
Akhir sekali, perlaksanaan P& P didalam
kelas mestilah mempunyai 3 perkara penting. Antaranya adalah set induksi,
penyampaian isi dan penutup. Terdapat beberapa perkara yang penting dalam set
induksi, antaranya adalah guru perlu merancang permulaan pengajaran yang
baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid. Guru juga mengaitkan pelajaran yang lepas atau dengan
pengetahuan sedia ada murid. Selepas itu, penyampaian isi. Guru menyampaikan isi kandungan sebenar kepada
murid. Guru perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan
baik dengan mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai. Seterusnya adalah penutup. Penutup
boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan. Guru haruslah memberikan
satu kesimpulan atau rumusan mengikut subjek yang diajar pada masa itu.
Pengurusan alam pembelajaran ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu
sebelum, semasa dan selepas pengajaran.Pengurusan alam pembelajaran ini perlu
dititkberatkan kepada para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan
mudah. Selain itu, segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar sekaligus
meningkatkan pencapaian para pelajar. Pentingnya pengurusan ini supaya dalam
kelas , sesi pembelajaran berlangsung dengan lancar. Tidaklah timbul masalah
terlebih atau terkurang masa untuk mengajar subjek tersebut.
RUJUKAN
Shaarai, L. F. (2012). PENGGUNAAN STRIP KOMIK BAGI
MENINGKATKAN PENCAPAIAN MURID DALAM TOPIK KITARAN AIR TAHUN 5.
Eng, J. A. J. (2014). Pengurusan Bilik Darjah:
Strategi-strategi mewujudkan komuniti pembelajaran berkesan. PTS
Publications & Distributors Sdn Bhd.
Comments
Post a Comment