TAJUK 12:PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
PENGENALAN
Tajuk ini membincangkan bagaimana pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas.Program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal,intelek,emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang murni untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran.
ISI PENTING
Tajuk ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan,pengayaan,pelbagai kecerdasan dan keperluan khas.Program pemulihan merupakan ''Satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran.Program ini dijalankan oleh guru yang khusus,di ruang yang khusus''.Murid pemulihan merupakan ''Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif''.Konsep pemulihan pula mengutamakan prinsip 'Menyelesaikan masalah seawal mungkin' supaya tidak kronik.Perbezaan minat,pengalaman bakat,dan gaya belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebaya.Melalui program pemulihan khas,keperluan-keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.Ciri-ciri kanak pemulihan ialah rendah diri,pasif,kerap tidak hadir ke sekolah,lemah pemahaman,malas dan cepat bosan.Seseorang guru mestilah menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid dan membentuk personaliti baik dalam diri seseorang murid.
Pengayaan ialah memberi aktiiti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu.Ini dapat membantu murid-murid meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar.Pengayaan boleh dibahagikan kepada dua iaitu pengayaan mendatar dan pengayaan menegak.Pengayaan mendatar merupakan aktiviri penayaan berdasarkan kepada tahap pencapaian murid.Murid-murid dalam kumpulan akan diberi aktiviti pengayaan yang lebih mudah dan kurang mencabar.Manalaka pengayaan menegak merupakan aktiviti pengayaan berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.Aktiviti ini akan dirancang dan dilaksanakan dalam bentuk ynag lebih kompleks dan mencabar.
RUMUSAN
Sebagai kesimpulannya,pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai,kerja kognitif yang berpatutan,standard prestasi yang realistik dan peluang untuk mereka mencapai potensinya.Walaubagaimanapun kanak-kanak pintar cerdas tidak seharusnya diasingkan dengan kanak-kanak normal kerana kita tidak boleh wujudkan oengasingan sicial kepada mereka.
PENGENALAN
Tajuk ini membincangkan bagaimana pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas.Program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal,intelek,emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang murni untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran.
ISI PENTING
Tajuk ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan,pengayaan,pelbagai kecerdasan dan keperluan khas.Program pemulihan merupakan ''Satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran.Program ini dijalankan oleh guru yang khusus,di ruang yang khusus''.Murid pemulihan merupakan ''Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif''.Konsep pemulihan pula mengutamakan prinsip 'Menyelesaikan masalah seawal mungkin' supaya tidak kronik.Perbezaan minat,pengalaman bakat,dan gaya belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebaya.Melalui program pemulihan khas,keperluan-keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.Ciri-ciri kanak pemulihan ialah rendah diri,pasif,kerap tidak hadir ke sekolah,lemah pemahaman,malas dan cepat bosan.Seseorang guru mestilah menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid dan membentuk personaliti baik dalam diri seseorang murid.
Pengayaan ialah memberi aktiiti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu.Ini dapat membantu murid-murid meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar.Pengayaan boleh dibahagikan kepada dua iaitu pengayaan mendatar dan pengayaan menegak.Pengayaan mendatar merupakan aktiviri penayaan berdasarkan kepada tahap pencapaian murid.Murid-murid dalam kumpulan akan diberi aktiviti pengayaan yang lebih mudah dan kurang mencabar.Manalaka pengayaan menegak merupakan aktiviti pengayaan berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.Aktiviti ini akan dirancang dan dilaksanakan dalam bentuk ynag lebih kompleks dan mencabar.
RUMUSAN
Sebagai kesimpulannya,pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai,kerja kognitif yang berpatutan,standard prestasi yang realistik dan peluang untuk mereka mencapai potensinya.Walaubagaimanapun kanak-kanak pintar cerdas tidak seharusnya diasingkan dengan kanak-kanak normal kerana kita tidak boleh wujudkan oengasingan sicial kepada mereka.
Comments
Post a Comment